۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲
کد خبر: 375715

قدس آنلاین/ صبا کریمی : چند روز قبل و در آستانه فرا رسیدن بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشستی خبری مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، اطلاعاتی درباره نحوه ساخت شهر آفتاب در اختیار رسانه‌ها گذاشت. نمایشگاه کتاب روز گذشته افتتاح شد و اولین دوره برگزاری خود را در مجموعه عظیم شهر آفتاب تجربه خواهد کرد، شاید برای شما هم جالب باشد با این مجموعه فرهنگی و تفریحی بیشتر آشنا شوید و از چند و چون ساخت‌وساز آن و ویژگی‌های منحصربفردی را که در خود دارد بیشتر بدانید

شهر آفتاب را بیشتر بشناسیم

مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب در حال ‌حاضر 163هکتار است و قرار است مساحت این مجموعه نمایشگاهی به 300هکتار افزایش پیدا کند. نمایشگاه شهر آفتاب از سه بخش اصلی نمایشگاهی، چهارباغ، محور شهری برای گذراندن اوقات فراغت و همچنین مجموعه‌های وابسته به آن همانند مراکز تجاری، سالن‌های همایش، هتل‌ها و سالن سمینارها تشکیل شده است.

 منطقه ویژه اقتصادی
شهر آفتاب در سه فاز طراحی شده که در ‌حال ‌حاضر یک فاز از شهر آفتاب پیش رفته و دو فاز دیگر بصورت هم‌زمان پیش خواهد رفت. 200‌هزار متر مربع ساختمان شامل سالن‌ها، تأسیسات، تونل‌های زیرزمینی، موتورخانه‌ها هم‌اکنون در نمایشگاه شهر آفتاب ساخته شده است که قرار است تا سال1404 این میزان به 970هزار مترمربع افزایش پیدا کند. همچنین تا سال1404، حدود 14 سالن در آن ساخته می‌شود و در این نمایشگاه پیش‌بینی ساخت هتل‌های5 ستاره، 4ستاره و سالن همایش‌های بین‌المللی شده است. این در حالی است که در مجموع از 200هزار مترمربع تجهیزات، 70هزار مترمربع سالن مفید در نمایشگاه شهر آفتاب ساخته شده است. سوله‌ها از طراحی ویژه‌ای برخوردارند و در مجموع 20‌ درصد از سطح کل نمایشگاه را ساختمان‌ها اشغال کرده و 80 درصد از آن را فضای سبز به خود اختصاص داده است و قرار است با تکمیل مراحل ساخت در نمایشگاه شهر آفتاب نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی و جشنواره‌های گوناگون برگزار شود.
علاوه بر این شهرآفتاب در کنار فرودگاه امام‌خمینی‌‌(ره) قرار دارد، همجواری این نمایشگاه با اتوبان تهران ـ قم، تهران ـ ساوه، ریل راه آهن ‌و مترو باعث می‌شود این منطقه به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود.
جالب است بدانید پس از پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه شهر آفتاب تا پایان سال‌جاری برای برپایی نمایشگاه‌های متعدد با موضوعات مختلفی رزرو شده است. تنها چند نمایشگاه بین‌المللی در دنیاست که به شیوه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب ساخته شده است.

 50 هزار مترمربع چادر برای نمایشگاه کتاب
در اولین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب بیش از 50هزار مترمربع چادر برای برپایی نمایشگاه کتاب نصب شده است. همچنین خط متروی شهر آفتاب چند روز پیش افتتاح شد و خط یک مترو تا فرودگاه امام ادامه دارد و ایستگاه شهرآفتاب در امتداد خط یک مترو قرار گرفته است. علاوه بر این برای انتقال به نمایشگاه شهر آفتاب حدود 50 دستگاه اتوبوس در میادین اصلی شهر مستقر شده‌اند که این اتوبوس‌ها از شمال نمایشگاه وارد می‌شوند و بازدیدکنندگان را به نمایشگاه منتقل می‌کند. 50 دستگاه اتوبوس پیش‌بینی شده برای انتقال بازدیدکنندگان به نمایشگاه شهر آفتاب در میادین تجریش، رسالت، صنعت و پایانه‌های تهران مستقر شوند.
برای افرادی که قصد دارند با خودروی شخصی از نمایشگاه بازدید کنند نیز چاره‌ای اندیشیده شده است. در غرب حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) و روبروی دانشگاه شاهد یک زمین 40 هکتاری وجود دارد که هرساله مراسم بزرگداشت ارتحال امام‌خمینی(ره) در آنجا برگزار می‌شود. امسال نیز این مکان برای استقرار خودروهای شخصی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده و پیش‌بینی‌ می‌شود 20‌هزار خودروی شخصی در این مکان جای گیرد.

 نقل و انتقال رایگان بازدیدکنندگان
50 دستگاه شاتل برقی در نمایشگاه شهر آفتاب برای انتقال بازدیدکنندگان به سالن‌های کتاب وجود دارد که این شاتل‌ها بصورت رایگان بازدیدکنندگان را به محل غرفه‌ها منتقل می‌کنند. برای استقرار اتوبوس‌هایی که خارج از پایتخت و از شهرستان‌ها به نمایشگاه شهرآفتاب می‌آیند، مکان‌های خاصی در نظر گرفته شده و همچنین دانشجویانی که از شهرستان‌ها برای بازدید از نمایشگاه کتاب می‌آیند تا سقف 5هزار نفر می‌توانند در خوابگاه‌های پیش‌بینی ‌شده در نمایشگاه شهر آفتاب مستقر شوند.
در حال ‌حاضر ایستگاه‌های متعددی در شهر تهران در حال احداث هستند. البته مأموران مستقر در ایستگاه آتش‌نشانی شهر آفتاب به غرفه‌داران آموزش‌های ایمنی مناسب را ارائه داده و در تمام غرفه‌ها کپسول آتش‌نشانی نصب شده است. 150آتش‌نشان در 3 شیفت در نمایشگاه شهر آفتاب فعالیت می‌کنند. همچنین در زمان برپایی نمایشگاه کتاب بازدیدکنندگان بدون پرداخت عوارض می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.